En fransk anekdot

Efter en på många sätt omvälvande och i allra högsta grad otippad och oplanerad resa till Nice är jag nu tillbaka här vid Lady Lovelylocks (min dator alltså, häng med lite nu..).

Vet ionte om man kan få jetlag av att åka till Frankrike? Kan man det så är det nog det jag har fått. Hmm..fått? låter som någon åkomma..jaja.. Är heelt slut, mat i mängder, Louis Vuitton och Chanel kan göra så med en uppenbarligen.

Innan jag tar itu med min sandlåda till golv (yuck) så tänkte jag hur somhelst först slå kol på vissa myter om Frankrike och fransmän.

Jag har i alla fall alltid hört folk prata om hur dryga och otrevliga folket är i Frankrike, speciellt om man inte talar deras språk, vilket jag tyvärr inte gör.

Tvärtemot vad dessa rykten antyder har jag inte erfarit någonting som kan bekräfta detta, super trevliga och otroligt service inriktade.

Exempelvis:
Plötsligt fann vi oss i behov av en pincett, vilket vi inte hade packat med oss. Men då vi ändå bodde på Grand Hotel så är det ju inte helt otänkbart att dok kan tillhandahålla service även i form av en pincett till sina gäster tänkte jag och ringde således ned till receptionen.
-Bonjour, recepsion!
-Bonjour, do you speak english?
-Oui, a little!
-Perfect, I was wondering if you have any tweezers?
-What?
-Do you have tweezers? A tweezer?
-What is this?  eehum..allo wait i let you talk to somebody else, one moment please madam!
...
-Bonjour madam, what can I help you with?
-I was wondering if yu had any tweezers?
-twitter?
-no, tweezer
-could you maybe spell that out?
-yes, t w e e z e r
-aha! tweezer! hmm..maybe if you wxplained to me what it is exactly that you plan to actually use the tweezers for, then I could see if maybe we have som equivelent equipment here at the hotel?
-ok..you know, to remove hair, pluck eyebrows and such..?
-..
-you can pinch things with it..?
-...
-its small made of metal..? to take away hair?
-maybe you need a beaty salon for that..?
-yes maybe, or if htere is a pharmacy  somewhere near..
-yes! it just so happens to be that we have a pharmacy in the same actual building as the hotel! so you dont need to go far at all because it is in the exact same building. Just out the door to the left, and you will find it in the same building.
-oh perfect I will look there then
-thank you madam!

Vet int eom det går att återge lyckan i hans röst när han äntligen kunde vara till hjälp och berätta vart apotektet låg, och att det till och med låg i samma byggnad! Dock tror jag inte att han ännu vet skillnaden mellan twitter och tweezer trots min målande beskrivningar. Man kan däremot inte anklaga dem för dålig service eller bristande engagemang!

Bon souar
#1 - - Mats Fogelvik:

If you Twitter too much, your eyebrows will fall off, hence Twitter can be used as tweezers!