10000000 myggor har inte fel, Norrland är bäst!

Okej, har fått lite bassning igen, har verkligen betett mig illa här på bloggen, har nämligen inte betett mig alls,har lyst som norrskenet med min frånvaro. Men på tal om norrsken så är jag faktiskt här nu, i norrland. Har aldrig v arit här förut, men gillar det skarpt, har vissserligen bara cirka två timmars vistelse hittills att grunda detta på men norrksenet strålar, dvs solen som vi stockholmare säger, och norrlänningarna är supertrevliga plus att dom pratar norrländska! Charmigt.  
Det började redan i flygtaxin, han guidade oss hela vägen om allt vi passerade och allt vad som fanns i trkterna på väg till vårt boende på Medleforsfolkhögskola. 
Och vad gör jag nu här? Jo, vi som förening, LHON eye society har blivit beviljade fondmedel för att bedriva projekt LeberX med. Vilket är ett ganska omfattande projekt med flera delsyften men det mest konkreta är det att det ska leda till ett "Startkit" i form av en bok som dels förhoppningsvis ska kunna vara till stöd, hjälp och tröst för de som drabbas av sjukdomen, med lite tips och trix, hjälpsamma råd, andras erfarenheter och forskningsrön bland annat, men även vara lite av en handbok och vara till hjälp för de personer som möter såna som mig till exempel i sin proffession, alltså synpedagoger, optiker, ögonläkare och dylikt..


Nåväl, hur kommer norrskenet in i allt detta? Jo, till att börja med så arrangerar vi samtalsgrupper runt om i landet med och för personer med LHON som jag har fått äran att hålla i. Hittills har vi haft en träff i Stockholm, en i Göteborg och nu i Skellefteå. Jag hoppas och tror att detta är till enytta och generellt en positiv erfarenhet för de som deltar, jag tycker i alla fall att det är fantastiskt roligt och känns viktigt.
Jag har även den fantastiska turen att ha med mig min underbara man som ledsagare på dessa eskapader.

Jag ska återkomma senare med mer skriverier men nu kurrar min mage snart så högt att jag inte hör vad jag skriver längre. Har hört ryktas om att det ska vara mycket bra mat här på Medlefors så jag ska kolla upp det ryktet nu..